transfiguratie: versterking geloof van Petrus (1e paus), Johannes (beschermer OLV) en Jacobus (1e martelaar)
Moeder Gods:
'Ik wil jullie vertellen over het Mysterie van Gods Openbaring op de Berg Tabor.
Waarom zijn juist deze drie apostelen op de berg geroepen
en waarom openbaarde de kracht van God zich aan hen in hun Meester?
Petrus, Jakobus en Johannes stonden het dichtst bij de Mysteries van God.
Alle drie zijn ze uit de twaalf gekozen, en alle drie moesten ze gesterkt worden
voor de Genaden die God voor hen had bereid.
Petrus
moest aan het hoofd van de Kerk staan.
Johannes
moest Mijn beschermer zijn.
En Jakobus
moest als eerste [LV - als eerste apostel] het bloed van het martelaarschap vergieten.
Ze bleven allemaal staren naar het Mysterie van Jezus
en verlangden oprecht Hem trouw te zijn.
Maar voor het Lijden dat Mijn Zoon moest ondergaan, leken alle wonderen en tekenen te klein.
De apostelen zouden later verpletterd worden door pijn en schande.
Dit was iets dat hun verstand te boven ging, en dus moest het teken dat ze nodig hadden
ook datgene overstijgen wat het menselijk verstand kan bevatten.
Ze moesten God zien.
God heeft hun, in Zijn Barmhartigheid, deze genade verleend,
en zij zágen de Ene die de engelen aanbidden.
Deze ervaring zal hen in diepe overpeinzing achterlaten.
Vanaf dan, zullen ze Jezus niet als een Meester zien, maar als God,
zich ervan bewust dat Hij wérkelijk God is.
Ondanks deze verheven ervaringen,
zal Golgotha toch hun menselijkheid verslaan,
maar de Genade die hun is gegeven, zal niet verdwijnen.
En wanneer de wanhoop en angst niet langer in hun harten regeren,
herinnerden zij zich hun stralende Meester en begrepen ze dieper
het Mysterie van de Verlossing.
Zij moesten het dieper begrijpen,
omdat zij op de voorgrond zijn geplaatst
van de apostelen en alle latere discipelen van Jezus
als hun model in het toekomstige leven van de Kerk,
waarvan de kenmerken waren: hiërarchie,
gehoorzaamheid in de geloofsbelijdenis,
liefde voor Mij, de Moeder van Jezus,
en martelaarschap.
Aan ieder van wie meer wordt verlangd,
wordt ook meer gegeven.
Alle Genaden van de Heilige Geest
worden in de Kerk geopenbaard voor het welzijn van allen.
Daarom zijn er geen "privé"-openbaringen.
Elke openbaring die door de Heilige Geest aan een lid van de Kerk wordt aangeboden,
wordt aangeboden voor het welzijn van de héle Kerk.
Dit betekent niet dat elke openbaring en elke Genade aan iedereen moet worden bekendgemaakt,
maar de H. Geest handelt altijd door het zien van de behoefte van het hele Mystieke Lichaam.
Zo kan een genade die aan een enkele ziel op één plaats wordt gegeven,
een zieke plaats in de buurt of eromheen genezen.
De heiliging van één ziel straalt uit
over de hele Heilige Kerk.
Het verwerpen van deze bovennatuurlijke gebeurtenissen
en het aan zichzelf overlaten van de gelovigen, met de Genade Gods,
is dus een vergissing van de Kerk.
Zielen die door priesters in de steek zijn gelaten,
niet versterkt door de bediening van de uitverkorenen van God,
zullen niet in staat zijn om voordeel te halen uit de genaden die hun zijn gegeven,
en zullen, net als de apostelen, ondanks de wonderen die ze hebben gezien, vallen
vanwege de moeilijkheden die ze zullen tegenkomen.
Elke genade van de Heilige Geest is de gemeenschappelijke zaak van de hele Kerk.
Daarom mag geen enkele ziel en geen enkele genade buiten de Kerk blijven.
Priesters zijn van mening dat God Zelf de zielen zal verdedigen die Hij heeft uitgekozen.
Maar inderdaad, in veel gevallen zal dat zo zijn.
Hij zal ze verdedigen, door de bediening van priesters.
Als de Heilige Geest er echter niet in slaagt hen te overtuigen,
zullen deze genaden verdwijnen, met een verlies voor het hele Mystieke Lichaam.
God verricht wonderen, verricht elke dag zoveel wonderen,
en van de mens verlangt Hij alleen hun aanvaarding en geloof, niets meer.
Geloof geeft kracht om moeilijke ervaringen te overleven
en om te volharden in beproevingen.
De Kerk moet altijd in gemeenschap zijn met Christus
en luisteren naar de verlangens van de Heilige Geest,
die alleen met flair werkt waar Hij nederige zielen vindt.
De genaden die aan één persoon worden gegeven, verspreiden zich over de hele Kerk,
maar de zonden die door één lid van de Kerk worden begaan, verspreiden zich ook over de hele Kerk.
Door de genade van de Heilige Geest te onderdrukken, vernietigt de Kerk het natuurlijke tegenwicht van het goede, dat de Heilige Geest als een balsem over de wonden van het Mystieke Lichaam uitgiet die door zonden zijn veroorzaakt.
Weten jullie niet dat het menselijk lichaam ernaar streeft zichzelf te genezen wanneer het gewond is? Op dezelfde manier wordt het Mystieke Lichaam van de Heilige Kerk genezen door een mysterieuze kracht en als die kracht maar mocht werken, zou het zijn leden genezen.
Ontvang de Heilige Geest, die Zijn genaden zo gul geeft in deze tijden!'
Reacties
Een reactie posten